ייעוץ מס והחזרי מס

המשרד נותן שירותים ומענה מקיף ללקוחות בתחומי ראיית חשבון , ייעוץ ותכנון מס , הקמת חברות, הנהלת חשבונות, חשבות שכרובתחומים נרחבים ושונים של הפעילות העסקית.

כמעט כולנו, כאזרחי מדינת ישראל חייבים בתשלומי מיסים כאלה ואחרים. חלקנו משלמים יותר וחלקנו פחות, בהתאם להכנסות שלנו, למדרגת המס אליה אנחנו מגיעים, למצבנו המשפחתי ועוד. כולנו יודעים את האמיתה הזו ועומדים בתשלומים אלה, דרך המשכורת או דרך תשלומים עצמאיים אם איננו שכירים אלא עוסק מורשה או פטור, בלי לשאול הרבה שאלות. מה שמעט מאיתנו כן יודעים הוא שלרבים מאיתנו, בוודאי לשכירים שבינינו, מגיעים פעמים רבות החזרי מס.

כמעט מחצית מהעובדים השכירים מפסידים ובעצם "תורמים" למדינה אלפי שקלים בשנה (הממוצע עומד על 8,000 שקלים לשנה), משום שהם לא מנצלים את זכותם להחזר מס.

למה הם לא מנצלים את זכותם? "מסקר שערכה המועצה לצרכנות לקראת השקת מדריך להחזרי מס, עולה כי 33% לא מאמינים שיקבלו החזר, 30% לא מבינים את התהליך, 23% חוששים מהבירוקרטיה הכרוכה בתהליך, 16% לא מודעים לזכותם. מתברר, אחד מכל 6 צרכנים חושש מההתעסקות עם מס הכנסה".

בעיקרון, החזר מס מגיע בגלל ששילמנו יותר מדי למס הכנסה, אבל מס הכנסה לא פועל על מנת להחזיר לנו את הכספים העודפים שקיבל מאתנו, ולכן יש צורך להגיש בקשה להחזר בצירוף דו"ח הכנסות והוצאות. במידה ומתברר שמגיע לך – הסכום יכנס (כולל ריבית והצמדה) לחשבון הבנק שלך. מומלץ לוודא כי פרטי חשבון הבנק המופיעים בדו"ח הינם פרטים נכונים.

לאחר שמגישים את הדוח למס הכנסה, מס הכנסה מחשב את ההכנסות החייבות במס (לרוב השכר שלכם) מול ההוצאות, ההפרשות והזיכויים שעשויים להקטין את החבות (קופות גמל, קרנות פנסיה, ביטוחים, הפסדים בבורסה, תרומות, ועוד). כמו כן נלקחים בחשבון נקודות הזיכוי שלכם, שמשפיעים על חבות המס שלכם.

מהם החזרי מס לשכירים?

במקרים מסוימים מתרחש תהליך של גביית יתר של המיסים ואז השכיר או השכירה זכאים להחזרי מס. מקרים כאלה של גביית יתר יכולים להתרחש בגלל כל מיני סיבות שונות. בין הסיבות הללו ניתן למנות, בין היתר, את החישוב השנתי המשוערך על פיו מחושב המס. במהלך השנה המיסים שנגבים מכם מחושבים באופן משוערך ורק בסוף שנת המס ניתן לחשב בצורה ודאית ומדויקת את הסכום שאכן הייתם צריכים לשלם. לעיתים, התחשיב המשוערך היה תחשיב גבוה מידי ואתם תהיו זכאים להחזר מס בסוף השנה. 

מס הכנסה לא פועל על מנת להחזיר לנו את הכספים העודפים שקיבל מאתנו, ולכן יש צורך להגיש בקשה להחזר בצירוף דו"ח הכנסות והוצאות. במידה ומתברר שמגיע לך – הסכום יכנס (כולל ריבית והצמדה) לחשבון הבנק שלך. מומלץ לוודא כי פרטי חשבון הבנק המופיעים בדו"ח הינם פרטים נכונים.

לאחר שמגישים את הדוח למס הכנסה, מס הכנסה מחשב את ההכנסות החייבות במס (לרוב השכר שלכם) מול ההוצאות, ההפרשות והזיכויים שעשויים להקטין את החבות (קופות גמל, קרנות פנסיה, ביטוחים, הפסדים בבורסה, תרומות, ועוד). כמו כן נלקחים בחשבון נקודות הזיכוי שלכם, שמשפיעים על חבות המס שלכם.

כיצד מקבלים החזר מס?

על מנת לבדוק את זכאותכם כשכירים לקבל החזרי מס עליכם לגשת ללשכת מס ההכנסה הקרובה למקום מגוריכם ולבקש מפקיד השומה למלא טופס בקשה להחזר מס. תשמחו בוודאי לדעת שניתן לבקש זאת גם עבור כמה שנים אחורה. אל טופס הבקשה להחזר מס תצטרכו לצרף טפסי 106 מכל מקומות העבודה שלכם כשכירים בשנת המס עליה אתם מבקשים החזר וכן אישורים רלוונטיים נוספים, אם ישנם כאלה, על קבלת דמי אבטלה או דמי לידה וכדומה. 

חשוב להדגיש כי פקודת מס הכנסה, תשכ"א-1961 קובעת כי כל הכנסה המתקבלת חייבת במס, גם אם ההכנסה נוצרה בחו"ל ולא רק בארץ. עם זאת, הדברים הולכים ומסתבכים כיוון שיש מדרגות מיסוי שונות, לעיתים מקבלים הטבה או הקלה, ובלא מעט מקרים רשות המיסים מבצעת גביית יתר, לכן השכיר יכול לקבל החזר כספי משמעותי. לכן, חשוב מאוד לבדוק בסוף השנה אם אתם אכן זכאים להקלה כזאת במס, לערוך תיאום מס לצורך קבלת החזר וליהנות מהכסף שישוב לחשבונכם.

המקרים בהם מגיע החזר מס

  • החלפת מקום עבודה או מעביד במהלך השנה.
  • עבודה בחו"ל במקביל לעבודה בישראל במהלך השנה.
  • בעיות רפואיות שלך או של בני המשפחה.
  • שינוי בסטאטוס האישי נישואים, לידה, גירושים.
  • מעבר לאזור עדיפות לאומית (ערי פיתוח, גליל, רמת הגולן, נגב).
  • לעולים חדשים – שלוש השנים הראשונות לעלייה לארץ.
  • חיילים משוחררים – שנתיים מיום סיום שירות החובה שלהם.
  • הפקדות לקרן פנסיה, קופת גמל, בטוח חיים באופן עצמאי, בגין משכורת ללא סוציאליות.
  • בוגר תואר ראשון (.B.A) או תעודת הוראה החל משנת 2005.
  • אם תרמתם בעבודה – תרומות מעל 180 שקלים למוסדות מוכרים לסעיף 46.
  • הורים לילדים עם מוגבלויות.
  • פעילות בשוק ההון כאשר קיימים הפסדים בתיק ההשקעות.

טפסים להגשת החזר מס לשכירים בעבור שנים הרלוונטיים

  • טפסי 106 (ממקום העבודה).
  • מסמכי הביטוח הלאומי – קצבת אבטלה, דמי לידה.
  • שינוי סטטוס משפחתי. 
  • אישור הפקדות לקרנות וקופות גמל וכו'.
  • טופס החזר מס לשכירים (טופס 135).
  • הכנסות אחרות.
  • אישורים לגבי מקום מגורים.
  • טפסי 161 בגין פיצויים.
  • אישורים רפואיים.
  • אישורים על ביטוח חיים או קופות גמל שלא שולמו במסגרת עבודה כשכיר.
  • קבלות מקוריות על תרומות וכו'.
  • יש לצרף לדו"ח גם את נתוני בן/בת הזוג מאחר ובדיקת הזכאות להחזר מס מתבצעת על הכנסת שני בני הזוג.

ייעוץ מס ותכנון נכון

כספים הם עניין רגיש המחייב טיפול מקצועי מבעל מקצוע מוסמך. כפי שעורך דין מייעץ ללקוחותיו בבית המשפט במטרה להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורכם, כך גם יועץ מס מייעץ איך לנצל את מלוא הזכויות מול רשויות המס השונות. למעשה, יועץ המס מתווך באופן מקצועי בין לקוחותיו לבין רשויות המס ומס הכנסה. בעלי עסק לא תמיד מודעים בהוצאות שניתן להכירן ליצור ההכנסה, כדי לחסוך בתשלום מס בסופו של דבר. עם יעוץ מס נכון ומכוון ניתן לחסוך הרבה מאוד כסף.

בנוסף, אחד מהתסכולים של בעל עסק הוא לגלות, כי אחוז גבוה מרווחיו מנוכה לצרכי מס.
הליך תכנון מס – משמעותו לעשות, ככל שניתן, על מנת לצמצם את גובה מס בצורה משמעותית.

בעזרת בקיאות בתקנות וחוקי המס השונים, על ידי בעל מקצוע, תוך שימוש בכלים הניתנים על פי חוק, ניתן להקטין משמעותית חבות המס של יחיד או של החברה ולהביא למצב בו בעל עסק יחסוך סכומי כסף משמעותיים ביותר.

עם ניסיון של יותר מ-13 שנים ביעוץ מס, יש לנו ידע מעמיק עם החוק והתקנות השונות. מכאן ותוך "יצירתיות", בגדר החוק, נוכל לייעץ, לתכנן ולחשב היטב לבעל עסק בכל נושא הקשור לחבותו במס והקטנתו ככל האפשר.